Angst

De vraag waar angst nu precies vandaan komt houdt me al een hele tijd bezig. Reeele angst valt goed te verklaren. Als je dreigt te worden aangevallen  zul je angst voelen en dat is maar goed ook.
Het is anders wanneer je last hebt van angstgevoelens of paniekaanvallen waarvoor geen duidelijke reden is.
Angst is in dit geval een signaal van iets anders. Namelijk van een gevoel van machteloosheid. Geen controle hebben over je emoties en of over je leven.
Bijvoorbeeld: Als kind kon je een emotie als boosheid in eerste instantie nog wel voelen. Iemand kwetste je met regelmaat en je voelde je boos worden maar je kon of mocht het niet uiten op een goede manier. De boosheid sloeg naar binnen en stapelde zich daar op. Het gevoel leek vervolgens weg te zijn. Maar het werd in je onbewuste opgeslagen en daar blijft het borrelen en te gisten.
Dan komt er een moment dat er iets gebeurt wat je gevoel van boosheid weer aanboort. Omdat je er niets mee kon en kunt brengt het nu angst naar boven. Angst om dat gevoel toe te laten waar je van denkt er door te worden overspoelt. Je denkt machteloos te staan tegenover de persoon of situatie die je boosheid  opwekte.
Een ander voorbeeld is  het gevoel niet goed genoeg te zijn . Je altijd de mindere  voelen kan zo onaangenaam zijn dat je het wegdrukt. Want je denkt niet te kunnen voldoen aan de eisen  en normen van de ander. Ook hierin kun je je machteloos voelen en ook dit gevoel kan later in de vorm van angst tevoorschijn komen.
Angst geeft gevoelens van onrust, zweten , hartkloppingen, hyperventileren en vermoeidheid. Je durft soms de deur niet meer uit en je kunt weinig tot niets verdragen.
Je wereld kan er behoorlijk klein van worden .Je raakt vaak in een vicieuze cirkel want je vermijdt allerlei situaties waarvan je denkt dat de angst er door verergerd wordt.
Ik denk dat het belangrijk is om te onderzoeken voor welke emoties je in feite bang bent. En dat je leert dat angst een symptoom is en geen ziekte op zich. Ik wil mensen niet veroordelen die angstremmers slikken, het zal vast in sommige gevallen goed zijn, maar de oorzaak van de angst gaat er niet mee weg en dus komt de angst ook terug als iemand stopt met de medicijnen.
Het is zaak om te leren controle te krijgen over je emoties en  je gevoelens te uiten.
In het geval van boosheid kun je eerst ontdekken waarom je zo bang bent voor deze emotie. Wat heb je vroeger als kind geleerd over boosheid?
Werd je bijvoorbeeld met je hoofd onder de koude kraan gezet als je boos werd? Dit vertelde een client aan mij die daardoor  altijd zijn boosheid onderdrukte.
Als je de oude boosheid weer naar boven kunt halen door hypnotherapie, visualisatie of chakrahealing , dan kun je oude gevoelens verwerken zodat de weg vrij is om gaandeweg te leren deze emotie weer te voelen en er ook iets mee te doen.
Als je tegen iemand kunt zeggen dat je boos bent omdat je je gekwetst voelt, dan hoeft de emotie niet naar binnen te slaan .
Het gevoel niet goed genoeg te zijn kun je op dezelfde manier naar boven halen en als je daarna meer eigenwaarde ontwikkelt zul je ook minder angstig worden.
Het is hard werken om je angsten onder ogen te zien maar het levert veel op. Hoelang iemand erover doet is bij iedereen verschillend en hangt af van je aanleg/karakter en van de dingen die je hebt meegemaakt in je jeugd. Iemand die liefdeloos is grootgebracht zal het heel erg moeilijk hebben doordat hij nooit op iemand heeft kunnen vertrouwen als het ging om het uiten van emoties.
Vertrouwen in de therapeut of andere hulpverleners is bij het overwinnen van angst heel belangrijk.
Angst voelt onveilig en dus is er een veilige omgeving nodig om te durven voelen.

Extra note: In deze tijd van het Corana virus speelt vooral de angst voor tekort op. We hamsteren massaal. Maar onder deze angst zit in sommige gevallen ook een angst die te maken heeft met een ander tekort dat zich nu uit in een tekort aan voedsel. Namelijk een tekort aan aandacht, liefde en begrip in onze kindertijd. Het veroorzaakt in meer of mindere mate een leeg gevoel dat velen vullen met voedsel. Juist nu is het een kans om eens de diepte in te gaan en te gaan kijken hoe het voor jou is geweest op dit gebied. En er in te durven voelen zal je kunnen helpen de pijn die ermee gepaard ging te verwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *